Cara Atasi Stress & Kekal Positif Duduk di Rumah Waktu Lockdown | Solitaire.org Lubuk Permainan yang Menyeronokkan - Azwar Syuhada

Monday 29 November 2021

Cara Atasi Stress & Kekal Positif Duduk di Rumah Waktu Lockdown | Solitaire.org Lubuk Permainan yang Menyeronokkan

 

Cara Atasi Stress & Kekal Positif Duduk di Rumah Waktu Lockdown | Aku akui sepanjang 2 tahun kita diarahkan duduk di rumah disebabkan Movement Control Order (MCO) bagi menangani kes Covic-19 bukan sahaja membuat kita semua bosan malah sedikit sebanyak memberi impak stress pada semua orang. Bukan sahaja pelajar yang stress tertekan dalam pembelajaran, malah mak ayah, cikgu-cikgu, orang berniaga, senang cerita semua orang terkesan during MCO. Hidup berubah 360 darjah, orang bunuh diri sebab tertekan pun boleh tahan ramai. Hopefully kita dijauhkan dari perkara-perkara yang boleh memudaratkan diri even stress macam mana sekalipun.

 

Cara Atasi Stress & Kekal Positif Duduk di Rumah Waktu Lockdown | Solitaire.org Lubuk Permainan yang Menyeronokkan

 

Kalau ikutkan tahun ini banyak keputusan yang tak dijangka aku buat. Salah satunya aku decide berhenti kerja dan terima kerja under kontrak. Bercerita perihal kerja ni takkan pernah habis, kadang-kadang kerja tiada masalah, orang keliling pula yang buat masalah. Mana-mana pergi memang ada pro and con. Bersyukur jerlah selagi ada kerja. So, entri kali ini aku nak SHARE perkara-perkara yang aku biasa buat untuk menangani stress. Mana tahu, salah satu perkara yang aku buat korang minat, boleh cuba.

 


Antara perkara yang Menarik Dilakukan Untuk Menangani Stress & Kekal Positif Berada di Rumah


Bersenam/Zumba

Even kita tak dapat keluar ke tempat yang ramai orang, bukan bermakna aktiviti tersebut tak boleh dilakukan di rumah. Disebabkan usia akum akin meningkat dan masih belum berumahtangga, naklah kena jaga badan. Aku akan melakukan senaman hampir setiap hari memandangkan aku bekerja dari rumah. Sambil buat kerja, aku akan stop buat senaman ringan. Bila tiba hujung minggu aku akan buka youtube bentang yoga mat di ruang tamu untuk melakukan Zumba. Now tengah struggle belajar main skipping. Percaya atau tak, korang cuba praktik kan di rumah. Pasti badan korang rasa fresh sepanjang hari dengan mengamalkan gaya hidup sihat di rumah even makan banyak pun senam harus dilakukan.

 

Bila berlari pun sedikit sebanyak boleh kurangkan stress juga. Kalau korang duduk rumah flat or apartment, boleh try lari naik turun tangga. Aku dah cuba, korang bila lagi?

 

Part time Content Writer

Aku juga banyak spend time dengan melakukan part time content writer. Sekiranya aku ada masa terluang, aku ambil juga job untuk war-warkan produk or servis kepada orang ramai. Kalau korang ada bakat menulis as content writer boleh sign up account Influencer. Boleh rujuk sini untuk details lebih lanjut.

 

Mengemas Rumah

Selain itu, aku juga suka mengemas rumah sebab aku tak suka duduk di persekitaran yang tidak bersih. Sebelum mula kerja pun, aku pastikan tempat kerja aku bersih dan selesa untuk membuat kerja. Bila persekitaran bersih auto nak buat kerja pun lebih segar. At least nak selesaikan kerja hakiki pun tak serabut.

 

Mencuba Resepi Baru dan Viral

 

Boleh dikatakan, sejak banyak masa terluang duduk di rumah ini memang kerap jugalah aku membuat resepi baru untuk dimakan. Kalau balik kampong, aku tak rajinlah memasak, sebab aku akan request dengan mak aku nak makan apa. Aku rajin memasak dan cuba resepi viral ini pun dekat rumah sewa. Mujur roommate aku juga pun sama perangai, kaki mencuba resepi viral. Lagi-lagi bila Khairul Aming up resepi dia, kiteorang buat juga. Sebab kalau beli dapat sikit tak boleh bertambah, kalau masak sendiri kiteorang masak macam nak buat kenduri.

 

Bermain Games di atas talian Secara PERCUMA di Solitaire.org

 

Kalau 24-hours hadap kerja sudah semestinya boleh jadi stress. Kerja hakiki lain, kerja part time lain, hadap customer lain, kadang-kadang otak jadi penat piker semua benda dalam 1 masa. Untuk elakkan tekanan dan nak bagi otak rehat sikit aku main games atas talian. Aku boleh chills bermain pelbagai games secara PERCUMA hanya di atas talian pada bila-bila masa, menariknya games nya tak perlu download pun, iklan pun tiada. Tak perlu buang masa nak skip-skip iklan.

 

Cara Atasi Stress & Kekal Positif Duduk di Rumah Waktu Lockdown | Solitaire.org Lubuk Permainan yang Menyeronokkan

Layari laman sesawang Solitaire.org untuk mengembara pelbagai games yang menyeronokkan.


Laman sesawang games yang aku maksudkan adalah Solitaire.org. Jom tengok apa yang best games dekat sini. Aku nak share permainan yang aku main. Dekat sini korang boleh main pelbagai jenis solitaire games yang menyeronokkan. Ikutkan games ini dah terkenal dari dulu lagi, zaman computer yang jenis berat tu sampailah sekarang pc dah jadi flat. Disebabkan aku tak berapa sangat pro main games, aku lebih prefer main Solitaire games Classic, ini kira basic games. Walaupun basic games ia tetap menyeronokkan.

 

Cara Mudah Bermain Games PERCUMA Tanpa Perlu Download

Jangan risau if tak familiar main games, di Solitaire.org ada tunjuk tutorial bagaimana nak bermain games dalam setiap permainan yang ditawarkan. Salah satunya seperti Solitaire Classic Games. Mission games ini adalah susun kad mengikut turutan dan sut. Turutan mengikut kasta ataslah dari tinggi sampailah ke bawah.

 

Contohnya, kad akan disusun K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, A. Sut pula kad yang ada bentuk merah & hitam (itu yang dinamakan sut).

 

Kad sut merah

Bentuk hati 💓

Berlian (diamond) 🔶

 

Kad sut hitam

Bentuk Spade

Kelab

 

Ini contoh games Classic Solitaire Card yang aku main. Belah kanan yang ada 3 bar tu korang boleh pilih new games. Tengah-tengah ada button untuk new games untuk restart balik. Undo button kalau nak patah balik kalau salah susun card dan satu lagi korang boleh nampak timing korang main games tersebut.

Belah kiri, korang akan nampak markah korang banyak mana dalam permainan ini. Disebabkan aku tak berapa familiar games card ini, jawabnya memang ciput jerlah aku score. Yang bestnya games ini, bila kau dah kalah, kau struggle main lagi nak dapatkan markah tinggi. Tak pernah reti putus asa orang kata.


Cara Atasi Stress & Kekal Positif Duduk di Rumah Waktu Lockdown | Solitaire.org Lubuk Permainan yang Menyeronokkan


Siapa yang tak biasa main mesti sangkut, tapi jangan risau Solitaire ada tunjuk tutorial bagaimana cara permainan dimainkan. Sekiranya korang clueless bolehlah tengok tutorial yang disediakan terlebih dahulu sebelum bermain. Ikutkan banyak lagi permainan PERCUMA korang boleh cuba dalam Solitaire ini, antaranya;

Klondike: also known as classic solitaire / simply as solitaire

 FreeCell: game has 4 FREE cells you can temporarily store cards in

  Spider: game where you create a royal flush on the table to remove the cards from the playing field. Play 1, 2, or 4 units.

  Pyramid Tripeaks: sum pairs of cards to 13, with the king being worth 13

 Golf: 3 overlapping pyramids where you can remove cards one above or below the top card the waste pile

Agak tricky jugalah permainan Solitaire Games jenis Classic ini, even permainannya kena susun sahaja. Kalau tiada strategic, kelaut jugalah score kita. Selain dari card games ini, korang boleh juga cuba games yang lain tau, seperti Card Games, Mahjong Solitaire Tile Games, Hidden Object Games, Match 3 Games, Logic Puzzle Games, Word Games, dan juga Fun Arcade Games. Semuanya best dan boleh tahan mencabar.

 

Apa yang aku boleh katakana, aku enjoy gila main games dalam website Solitaire.org ini. At least boleh hilangkan rasa stress dan boleh buat otak berfungsi dengan lebih baik. Nampaknya lepas ini, ada lebih banyak games menarik bakal masuk dalam website Solitaire. Aku harap sangat lepas ini Solitaire aka nada games seperti harvest, candy, pinball, kedai burger, kerana aku suka games seperti ini. Dimana games macam ini cenderung kita untuk mengurus masa untuk urusniaga hasil sendiri.

 

Apa tunggu lagi, jom beramai-ramai ke laman sesawang Solitaire.org untuk bermain games secara PERCUMA. Korang boleh dimana-mana sahaja dan bila-bila masa pun boleh. Paling penting tak perlu download hanya akses website Solitaire.org sahaja. Korang mesti cuba, aku pasti korang juga turut akan seronok bermain games di sini.

 

Selamat bergembira bermain games guys!

3 comments:

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!