Tutorial Mudah Untuk Buang Broken Link - Azwar Syuhada

Sunday 4 July 2021

Tutorial Mudah Untuk Buang Broken Link

 Salam to all readers,


Tutorial Mudah Untuk Buang Broken Link | Ikutkan benda ini rata-rata blogger yang masih aktif berblog pasti lebih mengetahui. Dan aku pula baru ada masa lebih PKP ini, jadi bolehlah add on apa yang patut dalam blog. Mana-mana blogger yang menjadikan platform blog ini sebagai side income mesti kena ambil tahu berkenaan "Broken Link" ini kerana ia sedikit sebanyak memberi impak dekat pageview dan SEO. 


Ikutkan banyak cara untuk kenal pasti "broken link" sini Azwar tunjuk cara paling mudah supaya korang pun tak pening kepala. Dinasihatkan janganlah delete entry itu pun 1 effect juga kalau boleh unlink sahaja semula link sebelum-sebelumnya. Pendek cerita broken link ini adalah link yang telah bermasalah yang berkemungkinan pemilik sosial media tersebut sudah tak aktif ataupun mereka tak kemaskinikan sosial media mereka dan menyebabkan link tersebut sudah tidak berfungsi. 


Kenapa wajib buat broken link? Sebab link juga mempengaruhi pada SEO jadi sebaik-baiknya jagalah kualiti blog korang, tacap skills penulisan pun salah satu untuk tingkatkan SEO. Jom sama-sama kita upgrade diri kita.


Cara Mudah Buang Broken Link

Ikutkan ada lagi 70 broken link aku tak remove memandangkan ia adalah dari komen. Komen pun kena 2 3 kali untuk publish. Jenuh nak mencari dan remove. Jadi mana yang termampulah kita buat.


1) Layari: https://www.brokenlinkcheck.com/broken-links.php

Ikutkan banyak site boleh guna tau, tapi Azwar prefer guna broken link. Masuk-masuk just key in your url blog masukkan security code kemudian klik pada pautan "Find Broken Link New!". Tunggu dia run. Kalau tak pernah buat memang makan masa sikitlah untuk dia run. Awal-awal haritu check almost 200 juga. Now, 70 link, Azwar biarkan sahaja.



2) Bila dah settle run dia akan keluar list macam ini. Untuk ketahui link mana broken, korang just click button "url" dia akan direct kepada entry yang problem. Tekan ctrl + F untuk search link text yang problem. Pergi balik entry post back end, kemudian unlink semula. Siap! Mostly entry yang paling banyak ada broken link ini adalah entry2 yang join giveaway, contect dan seangkatan dengannya. 



3) Nak lagi advanced check pun boleh, bilamana dah tekan "url" link entry yang problem. Boleh buka post dia dan tukar pada code HTML. Search link yang problem kemudian remove. Tekan saved! Pun settle.



Nanti bila dah settle remove broken link. Boleh kembali semula ke pages broken link tersebut. Masukkan url blog, security code, find broken link. Cuba tengok susut ke tidak?


Selamat mencuba!


Thank you for reading!

2 comments:

  1. Boleh simpan entry ni. Sebab dah lama jugak tak "bershkan" blog dengan remove broken link ni, Rasanya pernah buat sekali je kot hehe. Thank you share! #Staysafe

    ReplyDelete
  2. Thanks for sharing. Sepanjang blogging tak pernah buat. Confirm ada banyak ni

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!