I'm back! - Azwar Syuhada

Tuesday 16 January 2018

I'm back!

Salam to all readers,

Alhamdulillah, lega tak terkata apabila dah selesai menjalani latihan industri pada Jumaat baru ini dan secara tidak langsung maka dengan ini "Degree life" aku dah pun selesai. Tak perlu serabut kepala, nak pergi kuliah pakai baju apa, nak bangun pukul berapa, buat nota, bangun 3 4 pagi study untuk struggle pagi esoknya nak jawab exam punya pasal, buat assignment, serius sekarang benda itu dah tak perlu pikir dah. Cepatnya masa berlalu, pejam celik pejam celik dah 3 tahun rupanya. Tak sabar nak tunggu bulan 10, hari paling bersejarah dah hadiah paling berharga buat keluarga aku tak lain tak bukan hari konvokesyen.

Sepanjang praktikal, banyak benda aku belajar dari orang keliling. Jujur aku cakap first time aku jejak office ini aku paling teruja dan agak chewy sekali, almaklumlah orang tiada pengalaman kerja dalam office. hehehehe... Agak mencabar jugalah tugasan yang diberikan, sepanjang praktikal, aku diberi peluang untuk membuat keputusan, handle task, liase dengan orang, communicate dengan orang (ini paling tak best), belajar mengenai IT daripada orang hebat, dan yang paling aku kena ingat sekali hingga ke harini setiap benda mahupun perkara yang kita nak buat kena ada reason, dan setiap perkara yang kita buat tiada betul atau salah. Ini baru namanya proses pembelajaran orang kata. Hakikatnya, aku sendiri tak puas dengan hasil kerja yang aku deliver dekat my supervisor. Banyak benda yang aku kena belajar lagi.

Aku teringat kata arwah nenek aku "hidup ini biarlah ada angan-angan, kerana dari angan-angan itu juga boleh jadi kenyataan dengan syarat harus dilakukan dengan usaha". Begitu juga dengan kerjaya, dalam arus permodenan sekarang ini, agak mencabar jugalah untuk menempuhnya. Apa orang kata, peluang yang datang hanya sekali, sekali kita lepaskan mungkin boleh putih mata. Kalau kita lihat mana-mana sosial media, baik instagram, facebook, mahupun twitter banyak sahaja perkongsian mengenai kejayaan orang di awal usia yang muda, contoh paling terdekat kita dapat lihat adalah Kak Neelofa, dimana dia membina kerjaya diawal belasan tahun dalam industri hiburan, orang kutuk orang maki ke dia still steady, dan sekarang dia sudah pun berjaya dengan empayar kedai tudung dia. Begitu juga dengan Elfira Loy, bergiat aktif dalam industri lakonan diawal usia muda kini dah berjaya membuka cafe.

Why not? Mereka boleh, takkan aku tak boleh? Aku always pesan pada diri sendiri, aku mampu buat lebih baik dari orang tu, kalau orang lain boleh kenapa aku tak boleh kan? Paksa diri, jangan manjakan diri jika mahu berjaya. Kalau diikutkan angan-angan aku terlalu tinggi, sehingga aku sendiri terkadang tertanya-tanya pada diri sendiri mampu ke aku buat. Apa yang aku harapkan sekarang ini adalah kerjaya, aku nak kerja taknak bergelar penganggur. 


Setiap gambar ada ceritanya, gambar ini diambil masa sesi photoshoot BCA groups, sempat selfie dengan Kak Khairina yang sentiasa tersenyum. Senyuman dia begitu menawan sekali, duduk sebelah dia ada je benda dia nak sembang. Sebelah itu En. Wan merangkap HR dekat company aku intern, baik orangnya suka bagi nasihat berguna. Andai kata kau ada 10 masalah, 9 masalah dah tentu boleh selesai. Bak kata En. Wan mencari ilmu biarlah dengan ilmu.

Ini pula gambar rakan sekerja aku sepanjang praktikal. Tengah-tengah itu En. Shahfiq Nashrah merangkap supervisor aku. sebelah tu Kak Khairina banyak ajar mengenai sistem dan design. Sorang lagi tercicir belakang tembok iaitu Azim, orangnya hebat rajin tolong orang kalau tak faham.

 Inilah ahli-ahli BCA groups, sorry Fadhil banyak-banyak gambar aku pilih gambar mata tertutup. Aku rasa bertuah sangat kenal mereka ini semua, banyak input sihat dan vib positif yang boleh digunapakai di masa akan datang. 



Bila dah bekerjaya pula nanti, jangan pula kita berangapan semua hasil datang dari kita sendiri, hakikatnya yang mendorong kejayaan kita sebahagian besar adalah dari keluarga, orang keliling kita. Sama juga dengan pendapatan yang kita dapat, tak semua milik kita, mungkin ada bahagian yang bukan milik kita. Tetapkan matlmat, jangan sesekali lupa pada-Nya.


Thanks you for reading!

9 comments:

  1. Alhamdulillah...semoga terus berjaya di masa akan datang

    ReplyDelete
  2. selamat pagi
    singgah pagi selasa
    welcome back

    ReplyDelete
  3. how i missed my study life...bile bekerjaya ni, lain plak masalh2nye....anyway, good luck for your future.

    ReplyDelete
  4. terbaikkk...welcome to ...errmmm....alam bekerja...haha...ko akan rindu saat2 ini..5 tahun akan dtg..huhu...study life..yeahh

    ReplyDelete
  5. Sporting nya Officemate.. nmpak seronok bee LI dgn diorg

    ReplyDelete
  6. Omg bestnya dah habis! Wish you the best for the future.

    ReplyDelete
  7. Welcome backk..wah tahniah dah abis dgree...smoga trus success

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah abishh dohh..welcome to new life :-)

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!