Trollbeads Malaysia - Inspirasi Setiap Wanita - Azwar Syuhada

Saturday 20 January 2018

Trollbeads Malaysia - Inspirasi Setiap Wanita

Salam to all readers,

Wanita dan aksesori tak dapat dipisahkan bagaikan irama dan lagu. Kalau diperhatikan, banyak barang aksesori wanita di pasaran baik di kaki lima mahupun di toko-toko besar. Dulu sewaktu aku kecik, orang selalu pergi ke kedai emas dimana emaslah menjadi tumpuan kaum wanita.

Aku sendiri salah seorang wanita yang cenderung untuk memiliki aksesori wanita seperti gelang tangan. Kalau diperhatikan zaman mak-mak kita dulu, gelang emas kalau tak sampai ke siku memang tak sah, rantai pula nak labuh cecah ke lutut boleh. Bila ada kes ragut berleluasa, kaum wanita mula mengurangkan memakai barang kemas dan mereka mula menggayakan rantai dan gelang tangan Zhulian. Kebanyakan kaum wanita zaman milinium ini lebih suka menggayakan emas putih ia seperti bewarna perak. Selain daripada Pandora, aku baru tahu kewujudan Trollbeads ini, sedangkan ia sudah lama bertapak rupanya. Nak tahu sejarahnya, jom teruskan pembacaannya.

Kisah Trollbeads bermula di Copenhagen, Denmark pada tahun 1976, ketika Soren "Silversmith" Nielsen mencipta Trollbead pertama, Faces. Manik perak sterling, wajah, yang dinamakan untuk tidak kurang daripada 6 muka yang menghiasinya. Soren "Silversmith" Nielsen menjual Manik Wajah dari toko perhiasan Svend Nielsen ayahnya di Central Copenhagen. Jika dilihat fesyen ini cenderung pada masa penciptaan Trollbeads adalah memakai manik perak tunggal pada kalung tali kulit. Daripada menggantungkan manik dari lubang, Nielsen meletakkan pembukaan melalui pusat manik. Kemudian kakaknya, Lise Aagaard, mula meletakkan manik pada gelang perak.

Lise Aagaard, pengasas Trollbeads, mula menggorak langkah dengan membuka kedai perhiasannya sendiri. Nak dijadikan cerita, pada suatu hari datang satu pelanggan ke kedainya dan meminta untuk meletakkan lebih daripada satu manik pada gelangnya. Lalu penjaga kedai itu terkejut, atas permintaan menambah manik lain kepada gelang pelanggan. Kalau nak tahu, ini adalah bagaimana konsep perhiasan manik-on-gelang dilahirkan.

Daripada cadangan pelanggan tersebut, jenama dan pengembaraan Trollbeads telah dicipta. Bekerjasama dengan pelanggan dan dengan harapan mereka, koleksi itu meningkat. Kini, Trollbeads boleh didapati di lebih daripada 400 bandar di seluruh dunia. '

Antara perbezaan yang kita dapat lihat dari jenama Trollbeads dengan Pandora dan juga Thomas Sabo adalah dari segi;

Reka bentuk
Jika diperhatikan, Pandora Essence lebih cenderung menawarkan beberapa reka bentuk abstrak, dan amat mementingkan terhadap penggunaan warna dan tekstur bagi mewakili nilai setiap daya tarikan yang sepatutnya mewakili. Berbeza dengan momen Moments, mereka tidak menawarkan reka bentuk 'daya tarikan' tradisional; pesona mewakili warna, rasa, idea. Manakala, Thomas Sabo hadir dengan reka bentuk spektrum yang hebat, dari kepingan bunga manis hingga dan reka bentuknya lebih banyak ke arah Gothic. 

Jika dilihat reka bentuk jenama Trollbeads bukan sahaja sesuai digayakan oleh kaum wanita sahaja, malah kaum lelaki turut boleh menggayakannya. Setiap manik yang direkacipta mempunyai sesuatu simbolik tersendiri.

Konsep
Kalau diikutkan, ketiga-tiga mempunyai konsep yang lebih kurang sama iaitu sebagai barang fesyen, dan mempunyai konsep rohani / emosi teras yang menyokong jenama mereka sendiri. Dimana, Thomas Sabo menggambarkan koleksi Karma sebagai perayaan 'perkara-perkara yang indah dalam hidup', dan menunjukkan sikap positif terhadap semua kehidupan yang dilemparkan kepada kita. Manik fokus mereka, contohnya, diberi nama The Whell of Karma menggambarkan 'keseimbangan dalaman peribadi'.

Manakala, Pandora mencadangkan bahawa daya tarikan Essence harus mewakili nilai-nilai yang paling intim dan penting yang mewakili anda sebagai seorang individu - sama ada itu kegembiraan, kesejahteraan, kekuatan atau kepercayaan, dan lain-lain. 

Harga
Seperti mana yang semua orang tahu, Thomas Sabo terkenal dengan jenama yang mahal, walaubagaimanapun itu tidak mengatakan bahawa Pandora betul-betul murah. Walau bagaimanapun, pelbagai Karma nampaknya menawarkan beberapa kepingan yang lebih sederhana - mungkin lebih daripada koleksi Essence Pandora. Charms bermula dari RM92.52, dan terdapat banyak pilihan yang baik di sekitar titik harga itu. Sebaliknya, manik Essence bermula dari RM136.46, tetapi hanya terdapat tiga pesona sahaja yang boleh dapat dengan harga tersebut. Kebanyakan manik berlegar sekitar tanda RM191.05. 




This Spring we fill with jewellery of magic and beauty. Get mesmerized by the pearls of the peakcock, awed by the colourful glass beads and enchanted by the fantasy animals in Sterling silver. The collection is a bricolage of whimsical wonders handcrafted with details to surprise you. Enter the Enchanted Forest with an open heart and magic just might happen.

Hampir lebih dari 40 tahun, keluarga Nielsen / Aagaard kreatif telah mengambil bahagian dalam arca, reka bentuk dan pembuatan Trollbeads. Sehingga tahun 2000 semua ciptaan Trollbeads telah direka oleh ahli keluarga Nielsen / Aagaard. Untuk menambah kepelbagaian koleksi Lise Aagaard menjemput 10 pereka perhiasan Denmark terkenal untuk setiap membuat reka bentuk Trollbead tandatangan untuk ditambah ke koleksi Trollbeads. Kini Trollbeads mempunyai lebih dari 100 pereka perhiasan dari seluruh dunia yang menyumbang kepada koleksi Trollbeads.

Apabila koleksi itu semakin meningkat, katalog Trollbeads bertukar menjadi koleksi yang pelbagai. Reka bentuk emas dan mutiara juga ditambah kepada katalog Trollbeads yang semakin meningkat. Gelang Rantai Foxtail pula telah direka semula untuk menjadikannya lebih mudah untuk menambah dan mengeluarkan manik dengan penciptaan sistem geseran mudah alih.

Trollbeads Malaysia kini boleh didapati di MidValley, Sunway Pyramid dan Vivacity Megamall, Kuching. Mereka telah berada di pasaran selama lebih dari 40 tahun, dengan lebih dari 50 buah negara di seluruh dunia. Untuk maklumat lanjut layari www.trollbeads.com dan Trollbeads Malaysia FB.

4 comments:

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!