Rutin Setiap Tahun Menjelang Ramadhan - Azwar Syuhada

Saturday 4 June 2016

Rutin Setiap Tahun Menjelang Ramadhan

Salam to all readers,

Alhamdulillah, Selasa baru-baru ini aku baru sahaja selesai menjawab final. Now, tengah cuti dalam seminggu dua sebelum masuk short sem. Masa cuti inilah, aku dapat luangkan masa untuk kembali berblog, lama menyepi masih ada lagi ke orang yang follow up cerita sendu aku? haha... Sendu sendulah, janji aku happy kan. Itu sudah cukup memadai.

Diam tak diam, lusa kita sebagai umat Islam akan berpuasa. Harap-harap kita semua akan menjalankan ibadah puasa dengan sempurna, curi masa lebih untuk pergi terawih. Harap-harap selama aku bercuti dekat rumah ni dapatlah aku ke masjid. Jadi tak jadi belakang kira, yang penting niat kena ada. 

Setiap kali menjelang ramadhan sahaja, hati ini rasa sebak kekadang rasa sayu juga mengenangkan arwah atuk dengan nenek yang telah meninggal dunia. Sesiapa yang dibesarkan oleh atuk nenek dia, mesti ada perasaan sebegini. Jadi tiap kali menjelang Ramadhan, kami sekeluarga akan menziarah pusara atuk, nenek, onyang, sedara mara yang kembali ke rahmatullah. Tiap-tiap kali ziarah pusara, kita rasa sayu juga pabila tengok pusara orang lain yang macam ditinggal lama. Andai kata kita tiada masa pun, carilah masa yang ada untuk ziarah saudara kita yang sudah kembali kerahmatullah, bersihkan sikit pusaranya. Kalau kita rajin ziarah, Insyallah kita punya tempat nanti ada waris yang ziarah. 

Bagi memeriahkan pusara atuk nenek, taburlah bundengan bunga orkid-orkid sekali gitu! Bukan selalu pergi ziarah kubur.

Sempat tangkap gambar pusara arwah nenek, yang lain tak dapat disebabkan keadaan kubur yang tak berapa selia.


Nah aku share sikit niat puasa untuk sebulan dan juga doa berbuka puasa bagi umat Islam yang akan menjalankan ibadah puasa. Sama-sama mengingati apa salahnya kan? Jom nantikan pengumuman puasa di kaca televisyen. Akhir kata, selamat puasa buat semua!

6 comments:

  1. selamat menyambut bulan ramadhan ya sis..

    ReplyDelete
  2. Selamat mengjalani ibadah puasa khususnya dan ibadah-ibadah lain amnya, kak azwar :)

    ReplyDelete
  3. selamat berpuasa azwa. tq utk doa berbuka. dr smlm duk fkir apa doa berbuka nie hahaha...

    ReplyDelete
  4. selamat berpuasa azwa. tq utk doa berbuka. dr smlm duk fkir apa doa berbuka nie hahaha...

    ReplyDelete
  5. Selamat berpuasa dan selamat berbuka azwa.. :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!