Short Escape: Jalan-Jalan Cari Makan Sekitar Bandar Kuala Lumpur - Azwar Syuhada

Friday 25 December 2020

Short Escape: Jalan-Jalan Cari Makan Sekitar Bandar Kuala Lumpur

Salam to all my readers,

Short Escape: Jalan-Jalan Cari Makan Sekitar Bandar Kuala Lumpur | Tahun ini memang tak dan kita semua nak bercuti kan baik dalam mahupun luar negara disebabkan wabak Coivc-19 ini makin meningkat kes. Walau bagaimanapun, nak keluar kemana-mana kena patuh SOP, elakkan tempat-tempak yang sesak. So, malam tadi aku baru sahaja sampai kampung. Maka bermulalah cuti aku dikampung perhabis saki baki cuti aku yang ada. So, boleh plan jenjalan dengan mak pula.

Awal tahun aku sempatlah merasa sambut tahun baru dekat dataran. Tahun ini duduk rumah senyap-senyap sudah. Nak dijadikan cerita, disebabkan aku dah nak balik kampung, maka roomate aku (Oyah) ajak jenjalan. Aku cakap boleh je, tapi taknak masuk mall boring. Plan nak pergi FRIM la, air terjun hulu langat la, walhal dua-dua mana ada kereta.  Masing-masing guna ehsan Rapid KL. So, aku cadang jom tidur hotel area KL near LRT. So, Oyah pun onn best juga tidur hotel katanya. 1 malam jerlah dapat release tention. Last week kami pergi menginap dekat Sisi Seni Hotel betul-betul sebelah Central Market.

Kami book di Agoda, murah pun murah. 1 malam hanya RM60 campur service charge semua total RM72. Dia ada pool lagi, so sebelum book sahaja tanya pool open ke tak. Open kami pun terus grab. Check in pada hari Sabtu jam 2.00pm, sebelum menapak ke hotel kami turun ke Bukit Bintang, pekena Nasi Kawin Hari-Hari. Had ini aku yang teringin sangat nak makan. Ayuh tengok..

Nasi Kawin Hari-Hari Betul-Betul Padu

Short Escape: Jalan-Jalan Cari Makan Sekitar Bandar Kuala Lumpur

Port kedai makan ini memang viral, aku je tak pernah menapak ke mari. Aku jarang round Bukit Bintang. Nak kemari cukup senang, aku KL bab naik public transport memang pro baik bas mahupun LRT, MRT. Thank you Rapid KL wujudkan prasarana sebegini untuk masyrakat mahrein. Tambang sebulan hanya serendah RM30 sebulan. Takyah pikir banyak dah, swipe je IC. hahaha

Nak ke sini cukup mudah, turun LRT Pasar Seni tukar ambil MRT turun Bukit Bintang. Sampai Bukit Bintang keluar pula pintu C. Nak keluar pintu mana-mana pun boleh makesure keluarlah seberang Lot 10, nampak MCD? Okay jalan sikitdepan MCD, ada 1 lorong masuk situ nanti akan nampak sepanduk Nasi Kenduri Kawin Hari-Hari. Jom tengok hidangan dia ada.

Oyah ini pantang aku klik camera, dia mula nak menyelit. Penuh gallery aku gambar dia.

Seperti biasa mana-mana pergi kena patuh SOP, scan barcode MySejahtera. Aku teringin gila nak makan ini sebab, tahun ini langsung tak berkesempatan makan nasi minyak orang kawin disebabkan kes Covic-19. Orang kawin ramai, tapi ramai yang tak berpeluang untuk buat majlis. Even aku punya sepupu pun kawin dekat pejabat agama, aku pun tak dapat jumpa dia lagi. So, bagi menghilangkan rasa kempunan datanglah makan dekat Nasi Kenduri Kawin Hari-Hari ini. Kedai dia belakang lot kedai. Masuk je lorong dia memang terasa suasana di kampung dengan peniaganya hanya pakai baju cap pagoda.

Waktu aku pergi tu tak ramai lagi, around pukul 12.00pm macam tu. Dua-dua ambil ayam masak merah dan semangkuk daging masak hitam untuk 2 orang makan. Tak dan nak order 1 lagi ayam takut tak habis. Ini kedai jenis layan diri sama macam pergi kenduri kawin. Orang sendukkan apa ko nak makan, air ambil sendiri, pergilah duduk mana-mana kau nak duduk. Habis makan angkat pinggan letak dekat tempat dia.

Ayam Masak Merah, warna dia pun dah menyeggat.

Daging masak hitam, had ini tak rugi ambil sedap betul tambah-tambah daging dia memang lembut. Entah berapa jam dia merebus bagi empuk.

Ayam masak madu dua.

See lauk dia, sepinggan ini hanya RM8.50. Not badlah, total semua makanan termasuk daging RM22. Murahlah kan? Lauk sedap, kenyang pun kenyang.

Muka paling bahagia bila disua makanan.

Bermalam di Sisi Seni Hotel, Kuala Lumpur

Here we go, we stay 1 night here last week. Sangat rekomen kalau siapa nak bercuti. Dari MRT Bukit Bintang kami patah balik ke Pasar Seni. So, menggunakan khidmat google maps kami pun jalan kaki pergi cari. Walhal hotel tu sebelah Central Market bahagian belakang. Penat pusing dari kedai bunga Lee Wah. Menapak pulak dekat kaki 5 yang penuh gelangdangan memang menyeramkan. Aku dengan Oyah dah cuak hotel mana kita order ini. Rupanya lorong tu je penuh orang macam tu, betul-betul keluar pintu hotel belah kanan. Belah kiri dah Central Market lorongnya okay sikit nak jenjalan.

Masuk-masuk hotel macam biasa tengok tempat, ambil gambar setiap sudut untuk tatapan korang. Bilik kami order ini memang muat 2 orang, okaylah cantik pun cantik. Ada TV, bilik air pun convenience, yang penting ada arah kiblat. Tak perlu tanya or buka apps.

Short Escape: Jalan-Jalan Cari Makan Sekitar Bandar Kuala Lumpur

Pastinya ada televisyen, memang best layan slot drama sangat sambil mencarut. Sesudah sampai hotel, ronda sikit apa yang ada, berehat sikit dan solat. Baru kami keluar balik jalan sekitar kawasan tu. Rugilah pula duduk hotel je kan.

Ini pandangan waktu malam bahagian pool. Waktu ini hujan renyai-renyai, kami gigih berendam lagi.

Waktu malam so cantik bahagian pool. Berendam puas-puas, rumah sewa tak ada pool. Kalau ada pun tak mandi kot. Memang puas hatilah menginap sini, bersih pun bersih, cuma breakfast aku tak ambil. Memang ambil untuk menginap sahaja. Senang akses LRT, tempat makan pun ada, nak ronda dataran pun dekat. TIdur atas tilam yang empuk, katil dia punyalah tebal, suhu aircond dah naikkan pun still sejuk. Perghh nyaman betul tidur Sisi Seni Hotel ini tau. Rasa taknak balik dah, sungguhpun 1 malam sahaja memang we have fun together. Patut nak ajak sorang lagi housemate tu rupanya dia dah check in hotel tempat lain dengan member dia. So, kami teruskan sahajalah misi duduk hotel ini berdua.

Jalan-Jalan Sekitar Central Market

Malam kami tak keluar, so petang tu around pukul 3.00pm kami keluar sekejap pusing-pusing Central Market. Central Market ini famous tau, kalau singgah Pasar Seni orang aim Central Market first before Petaling Street. Petaling Street tu kawasan Cina. Central Market ini ada gak Melayu berniaga. Masuk sini mampu cuci mata jerlah, sini banyak pelukis-pelukis jalanan, kelas canting batik, jual aksesori, cenderamata bandaraya Kuala Lumpur, cafe macam Old Town White Coffee ada dekat dalam. Tingkat atas ada tempat makan, kedai jual-jual banyak tutup.

Lorong ini banyak pelukis, cantik-cantik lukisan depa na. Hidup dia punya seni lukisan. Ke depan sikit ada 3D Gallery. Tapi nak masuk kena bayar. So tak jadi masuk, terus bergerak jalan sekitar Dataran Merdeka, perpustakaan Kuala Lumpur, Muzium Tekstil (ambil gambar diluar sahaja sebab tak buka)

Aku pernah pergi Perpustakan Negara je dekat orang tengok teater sana. SIni tak pernah tahu kewujudannya. Petang-petang memang area sini penuh orang main basikal, jogging, main skuter, ambil gambar. Tempat lepak anak-anak muda.

Had ini lorong area Masjid Jamek, dah macam dekat area Bandar Hilir Melaka pula. Dulu aku jalan dengan Wan sini tak siap lagi. Sekarang cantik dah, mesra untuk orang yang berjalan kaki. Waktu malam ada lampu warna biru.

Inilah dia empangan air yang pecah yang menyebabkan bandayara Kuala Lumpur mengalami banjir. Dalam sejarah Kuala Lumpur bajir tu, mujur rumah aku tak kena tempias.

Puas berjalan kami pun meneruskan perjalanan. Waktu tu dah pukul 5.00pm so kami pun singgah kedai bunga Lee Wah, paling famous orang kata.

Kedai Bunga Lee Wah Florist

Kalau jalan area Central Market ini jangan pula jakun orang duk usung bunga berplastik-plastik. Sebab area sini memang berderet orang jual bunga hidup. Pasangan couple memang rajin bawa awek mai sinilah. Ini sebab tak pernah orang nak belikan bunga, so kena beli bunga untuk diri sendiri. Kedai bunga Lee Wah ini paling famous sebab orang kata kedai ini paling murah dan banyak bunga fresh-fresh. Nak banyak pilihan kena datang pagi-pagi. Petang-petang memang saki baki jerlah tinggal.

Seperti biasa, aku ambil jerlah bunga paling murah dalam kedai ini. Aku tak minat sangat, alih-alih jadi sampah je nanti dalam rumah. Kalau rajin bolehlah bubuh dalam frame nanti.

Short Escape: Jalan-Jalan Cari Makan Sekitar Bandar Kuala Lumpur
Bunga konvo dekat sini lagi murah dan banyak-banyak. Aku ingat bunga tipu. Rupanya bunga hidup. Lawa betul tambah-tambah rose marron.

Kalau rajin bolehlah masuk Petaling Street, aku tak suka sangat masuk area situ. Lebih rela jalan dalam Central Market. Okaylah ini sahajalah short escape aku di bandaraya Kuala Lumpur. Kadang-kadang kita kena ada me time untuk diri sendiri, lari dari kesibukan kerja, perangai orang entah apa-apa. Dari aku serabut pikir benda tak penting, baik aku fokus untuk masa depan aku.

Thank you for reading!

2 comments:

1. Nice post! This is a very nice blog that I will definitively come back to more times this year! Thanks for informative post. spadegaming

ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!