Boleh tak Saya Sambung Belajar di UniKL dan Layak ke Saya dapat Pinjaman Mara? - Azwar Syuhada

Thursday 8 July 2021

Boleh tak Saya Sambung Belajar di UniKL dan Layak ke Saya dapat Pinjaman Mara?

 Salam to all readers,


| Boleh tak Saya Sambung Belajar di UniKL dan Layak ke Saya dapat Pinjaman Mara? | Baru-baru ini Azwar kerap menerima DM through Instagram dan juga twitter. Normally ramai tanya macam mana proses untuk pengurangan, tapi kalini ada yang tanya soalan lain sikit. Memandangkan result SPM baru keluar ramai students tengah struggle untuk cari tempat untuk sambung belajar.


Siapa kata, budak tak minat belajar even sekarang pandemic melanda. Ramai je yang masih struggle nak gapai kejayaan, even orang duduk ulu sangguh kayuh basikal untuk dapatkan line internet. Masyallah, hopefully korang berjaya kelak. Ada juga struggle interview session menerusi virtual. Majikan yang professional dia akan tunggu juga candidate yang bersungguh-sungguh untuk mendapatkan pekerjaan. Kalau korang gagal harini, tidak bermaksa esok lusa kita gagal juga. Teruskan usaha.


Berbalik kepada cerita boleh ke saya sambung belajar di UniKL dan dapatkan pinjaman mara? Yes, semua kaum bumiputera layak untuk sambung pengajian di UniKL, berkenaan pinjaman mara bergantung kepada pendapatan keluarga korang juga. Sekiranya pendatapan kurang RM6,0000 Insyallah peluang nak dapat Mara cerah. Unless janganlah menipu dan ambil hak orang.


Bila ambil hak orang, dia auto jadi tidak berkat. Azwar pun bukan dari keluarga berada, pendek cerita keluarga adik beradik belah mak yang banyak menanggung pengajian Azwar dari sekolah rendah sehinggalah masuk universiti. Ada yang tanya masuk UniKL ini mahal tak yurannya? Yuran tu bergantung pada kos awak ambil, maybe boleh open official website UniKL dia ada sertakan sekali yuran.


Berapa kos pendaftaran UniKL? If not my mistakes, almost RM2k jugalah, yuran sem 1, asrama, transportations, laptop + printer untuk kegunaan belajar (beli sendiri). My opinion, sebelum korang masuk study maybe boleh side income, ataupun boleh sahaja minta bantuan dari Zakat, kerajaan Negeri, e-pendahuluan Mara.


Azwar sempat grab e-pendahuluan Mara (almost RM1k jugalah), tapi duit e-pendahuluan ini wajib bayar balik selepas habis belajar, ataupun deduct dari kos sara hidup bulanan mara. Btw, masuk UniKL bukan terus dapat duit mara ya adik-adik. Please take note, bila korang masuk pendedahan untuk apply Mara akan didedahkan pada waktu orentasi. Ada 1 slot yang akan diterangkan, siapa layak apply Mara, bagaimana permohonon mara nak dilakukan, bila permohonan akan diluluskan, berapa banyak kos sara hidup boleh dapat setiap bulan?


Please buang mindset, masuk UniKL sebab nak kerja duit kos sara hidup semata-mata.  Kalau korang rasa taknak susahkan parents, ikutkan kos sara hidup bulanan ni sangat cukup untuk tampung bulanan korang Insyallah. Disebabkan UniKL Business School ini betul-betul tengah bandar KL memang port cantik kalau korang nak buat side income ke apa untuk topap korang punya yuran atau nak gain experiences. Tapi sekarang musim Covic-19, semua benda online nak taknak kalau ualls ada skills lain jual yours skills di internet.


Apa-apa pun jangan lekas putus asa, kalau ualls decide nak sambung belajar teruskan sahaja. Kalau nak kerja dulu pun boleh, up to you. Tapi kalau ada peluang belajar pergilah okay. All the best guys!


20 comments:

  1. Hi assalamualaikum, terima kasih atas perkongsian maklumat. Saya nak tanya, usually elaun sara hidup ni berapa ya sebulan? saya sendiri pun bukan daripada keluarga yang berada. Ayah saya sahaja yang bekerja (kerja sendiri) dan saya anak sulung dengan adik adik yang masih bersekolah. Saya nak apply degree ni pun kena fikir pinjaman pinjaman mana yang paling memudahkan dan menguntungkan saya. Jadi, saya sekarang memang tengah kumpul maklumat sebanyak mungkin bekaitan pinjaman pinjaman yang ditawarkan T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam and Hi Fatin, masa zaman Azwar elaun sebulan RM700 sebulan. Before masuk pakai duit sendiri dulu. So awak boleh try minta mana-mana pinjaman dari Zakat, kerajaan negeri dorang ada bagi peruntukan pada budak2 nak sambung belajar juga. Azwar pun bukan dari keluarga senang dulu. Sebelum masuk belajar ada buat kerja sambilan.

      Delete
    2. Hi saya tolong reply sbb saya student unikl sem 3. Tak sure lain unikl, lain jumlah elaun atau tak. Tapi kami di unikl RCMP terima rm530 sebulan.

      Delete
    3. Jumlah elaun bergantung pd pndptn keluarga jugak. Sy bljr diploma diunikl dan elaun sy rm650 sbln

      Delete
  2. Hi , blh sy tahu.. syarat nk dapat pinjaman mara utk unikl ni mcm Mana ye syarat dia..

    ReplyDelete
  3. Saya nak tanya klau smbung master kat unikl ada dpt pinjaman mara tak?

    ReplyDelete
  4. hi nak tanya, if pointer saya masa stpm tak lepas 2.00 tapi dapat sambung degree boleh tak nak try apply mara? ke saya boleh apply if result sem1 degree bagus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dik, Boleh try apply dulu. Akak dulu STPM pointer tak bagus mana pun. Nanti masuk try apply dulu, should be no problem. Requirement untuk lulus MARA, result lulus, tak terikat dengan mana2 sponsor pendidikan, nama sendiri dengan ah li keluarga tiada dalam blaclist, pendapatan keluarga tak lebih RM5k. Should be no problem. Apa-apa pun try apply dulu.

      Delete
    2. memang tak lepaslah mara kalau pointer bawah 2.0 sbb saya ade sorang kawan macam tuh..dia mintak mara pastuh tak lepas dan takdak rayuan dahlah dia dah nak habis sem 1 means pertengahan sem1 dan terpaksa bayar guna duit sendiri last last decide utk berenti yelah dah memang tak mampu 7++++ bukan beratus eaa...*dia tak mintak ptptn sbb dia nak mohon mara dan dia memang orang susah...last2 mara pun tak dapat ptptn pun tak dapat....so disini aku nak pesan kalau nak sambung belajar tu ikut kemampuan lah ye...jangan bebankan mak ayah korang kesiankanlah mak ayah korang nk cari duit utk sambung bayar lagi untuk adik adik korang lagi yang masih bersekolah...

      Delete
    3. Kalau berhenti bukan ke kena bayar jugak utk sem tu? kan membazir jugak tu

      Delete
    4. nanny kawan awak tu dari diploma or stpm yg pointer dia bawah 2.0 tu

      Delete
  5. sis,kalau kita buat full loan mara dia dah cover yuran setiap sem kan? then lepas habis belajar kena bayar balik 100% ke atau dikurangkan?saya berminat nak sambung degree di unikl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, dari apa saya prnh dgr from kwn saya dia bayar balik sikit je sbb pointer bagus.

      Delete
  6. If saya pernah pinjam ptptn masa diploma ipta, boleh ke saya apply mara untuk degree unikl? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh apply dik. Makesure cukup requirement.

      Delete
    2. Boleh ke dapat mara kalau dulu diploma dapat ptptn ? need update

      Delete
    3. Boleh no big issue. Makesure nama takde blacklist!

      Delete
  7. nak tanya lama ke tempoh kelulusan pinjaman mara tu .. ke masuk semester 2 baru dapat

    ReplyDelete
  8. kalau time dip ambik jpa, boleh ke degree dekat unikl apply mara?

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!