Perempuan Kena Jadi Bodoh-bodoh Sikit Baru Lelaki Lekat - Prof Muhaya - Azwar Syuhada

Friday 11 June 2021

Perempuan Kena Jadi Bodoh-bodoh Sikit Baru Lelaki Lekat - Prof Muhaya

 Salam to all readers,


Perempuan Kena Jadi Bodoh-bodoh Sikit Baru Lelaki Lekat - Prof Muhaya

Harini rasa macam nak kupas 1 entri berkenaan “Perempuan Kena Jadi Bodoh-bodoh Sikit Baru Lelaki Lekat”- Prof Muhaya

 

Baru-baru ini, Malaysia digemparkan lagi dengan statement panas, menyebabkan bawang-bawang Rangers di Twitter & Facebook bikin triggers. Hahaha.. Aku sebenarnya dah nampak ada sorang upload short video pada part bodoh-bodoh tu je, then dia pergi tambah caption post yang bikin orang panas. Based on caption, and short video sekerat tu je, punyalah ramai orang kecam Prof Muhaya.

 

Orang pula lebih suka caption panas dari tengok lebih details. Aku perati je, bila-bila masing trigger dengan statement Prof Muhaya yang dia kata “perempuan kena jadi bodoh-bodoh sikit baru senang dapat jodoh”. 

 

Kalau tengok full video yang beliau kata bodoh ini, bukanlah sakartik sangat, ibarat mak-mak kita yang nasihatkan anak. Cuma sebab Prof Muhaya ini orang  kenali, sebagai pakar mata dan speaker motivasi, justeru ia dikecam teruk. Itu je..Satu lagi, Prof Muhaya ini cakap ada benarnya, cuma word bodoh-bodoh yang dikenakan dalam video ini tak kena pada orang ramai dan menyebabkan orang salah tafsir dan mengecam beliau.

 

Konsep maksud bodoh ini sangat meluas. Apa yang aku boleh faham bodoh-bodoh yang dimaksudkan dekat sini, jadilah seorang perempuan yang sederhana. Kadang-kadang, perempuan bila dah ada semua benda dan archieve apa yang dia nak, soal jodoh dia tak pernah pikir sangat. Jadi, setinggi mana pencampaian yang kita ada, kita kena hormat seorang lelaki yang bernama suami. Setiap orang ada pandangan yang berbeza-beza, kena perlu kecam statement dia.

 

Jangan cepat melatah bila nampak influencer RT dan mengeluarkan statement perihal bodoh-bodoh. Dan kau sangat setuju apa dia cakap, kau pun RT dan membahan sekali. Boleh baca makna “Bodoh” yang ditulis oleh saudara Fitri Yahya.




Kita asyik memikirkan soal jodoh kenapa tak pikir soal ajal? Hurmm..Jangan stress pikir soal jodoh, gapai apa yang kau belum dapat lagi. Ada orang belum dikurniakan jodoh, mungkin sebab Allah nak suruh dia berbakti kepada family dahulu. Ada orang dah berumahtangga tapi Allah uji pula dengan perkara-perkara lain. 


Perbetulkan solat dan lebihkan istiqamah. Covic-19 kali ini aku dapat text semula dengan abah aku setelah sekian lama kami berdua tak berhubung. 


Thank you for reading!

2 comments:

  1. betul juga tu sibuk fikir jodoh, padahal kita ni kena selalu ingat kematian kan

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!