Resepi Bubur Lambuk Menjadi Pilihan Utama Juadah Berbuka Puasa - Azwar Syuhada

Monday 13 June 2016

Resepi Bubur Lambuk Menjadi Pilihan Utama Juadah Berbuka Puasa

Salam to all readers,

Hari aku nak update resepi bubur lambuk turun-temurun keluarga aku. Kalau diperhatikan resepi di internet mereka tidak tinggal dengan minyak sapi, daging, ayam, dan segala rempah ratus serta cara masak mereka pun lain. Dah lama rasanya, mak aku tak masak bubur lambuk, ialah semenjak arwah atuk aku dah tiada. Kalau masa arwah atuk aku ada, boleh dikatakan hari-hari masak bubur lambuk ketika bulan puasa. Kira bubur lambuk ini menu wajib ada. 

Semenjak arwah atuk dah tiada, bubur lambuk dah jarang-jarang buat melainkan ada permintaan yang teringin nak makan. Tambahan pula, dekat masjid dan surau sekitar kawasan rumah ini ada mengagihkan bubur lambuk. Baru-baru ini, mak saudara aku ada datang kerumah sekaligus bawa bahan-bahan untuk memasak bubur lambuk dengan tunjuk ajar mak aku. Bukan nak kata apalah, mak aku kalau bab memasak memang pro habis, aku je yang tak berapa cerdik dalam bab memasak ini. Sekarang, baru terkial-kial nak belajar. hehehe..

Jom ikuti kelas masakan aku yang tak berapa nak pro ini. Ikuti cara mudah memasak bubur lambuk gituew...




BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN

1) Beras
2) Santan
3) 4 ulas bawang merah
4) 3 ulas bawang putih
5) Halia
6) Bawang putih
7) Ikan masin
8) Anak udang


CARA-CARA MENYEDIAKAN BUBUR LAMBUK

First steps, rebuslah beras terlebih dahulu seperti masak bubur (kalau boleh lebihkanlah airnya)

Dalam pada merebus beras tersebut, ikan masin tersebut haruslah digoreng garing. Dah garing, buangkan tulang ikannya, ambil isinya sahaja. 

Dah siap carik-carikkan ikan masin tersebut, kita beralih dengan blender ikan, bawang merah, bawang putih, halia, anak udang sekali. (kalau rajin tumbuklah dengan lesung batu)

Apabila dah siap blender, curahkanlah dalam beras yang dah jadi seperti bubur tadi. Setelah dah masukkan bahan yang ditumbuk tadi, jangan lupa masukkan sekali santan kelapa (santan kotak pun boleh), adjustlah rasanya, jangan terlalu banyak. Kemudian, gaulkan rata-rata. 


Oppss, jangan lupa masukkan lada hitam. Gaulkan lagi sampai ianya mendidih. 

Lalu siap dimakan!



p/s: Kalau diikutkan resepi mak aku memang pakai campak-campak dan agak-agak je. Jadi ada rasa, menjadilah tu.

Selamat mencuba!

3 comments:

  1. Senangnya! Sedapnya bubur lambuk lepastu campusr sambal kicap. ! Superb !

    ReplyDelete
  2. huwaaaaaa dapnye bubur lambuk !
    salam kenal azwar syuhada :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!